Οδηγός.. Επιστροφής στα σχολεία! (Για παιδιά δημοτικής εκπαίδευσης)
Ο Σεπτέμβρης είναι ο μήνας επιστροφής στο σχολείο και κάθε χρόνο αποτελεί για όλα τα παιδιά έναν μήνα προσαρμογής, καθώς καλούνται να χαιρετίσουν τις διακοπές και την χαλάρωση και να επιστρέψουν στα θρανία! Ωστόσο, ο φετινός Σεπτέμβρης είναι πιο δύσκολος για όλους, ιδίως για τους μαθητές, καθώς οφείλουν να προσαρμοστούν στην νέα πλέον πραγματικότητα που επιβάλλει ο covid-19 και στα σχολεία!
Η νέα πραγματικότητα απαιτεί ατομικά μέτρα προστασίας, τήρηση αποστάσεων και άριστη προσωπική υγιεινή. Για παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας που φοιτούν στο γυμνάσιο ή το λύκειο, ενδέχεται η τήρηση των μέτρων να είναι πιο συνετή. Σε παιδιά μικρότερης ηλικίας όμως, παιδιά δημοτικού και νηπιαγωγείου, χρειάζεται να εστιάσουμε περισσότερο την προσοχή μας ώστε να βεβαιωθούμε πως μπορούν να ακολουθήσουν, χωρίς να γίνει η επιστροφή στο σχολείο..μια τραυματική εμπειρία.
Χρήσιμες συμβουλές για γονείς:
Συζητάμε με το παιδί και εξηγούμε με απλό και κατανοητό λόγο για τον ιό και τον τρόπο που μεταδίδεται. Αποφεύγουμε ανακριβείς δηλώσεις, όπως επίσης και υπερβολικές φράσεις που μπορεί να φοβίσουν το παιδί. Για παράδειγμα αποφεύγουμε φράσεις του τύπου: «μην πλησιάζεις άλλα παιδάκια γιατί θα κολλήσεις τον ιό» ή «μην ακουμπήσεις τίποτα γιατί θα κολλήσεις». Τέτοιες φράσεις ενδεχομένως θα φοβίσουν και θα μπερδέψουν το παιδί. Κάνουμε πιο συγκεκριμένο το λόγο μας όπως «όταν μιλάς με άλλα παιδάκια να κρατάς μικρή απόσταση γιατί μπορεί το παιδάκι αυτό να το έχει επισκεφθεί ο ιός και έτσι να έρθει και σε σένα» Η διαφορά εδώ είναι πως «επιτρέπουμε» στο παιδί να κοινωνικοποιηθεί αλλά με μικρές διαφοροποιήσεις σε σχέση με παλιότερα(χωρίς επαφή).
Διευκρινίζουμε τις συνέπειες του ιού. Του μιλάμε για τα συμπτώματα και τι κάνουμε αν τα εμφανίσουμε. Διευκρινίζουμε επίσης πως πολλά συμπτώματα συναντώνται και σε άλλες απλές γρίπες. Έτσι θα αποφύγουμε τον φόβο και την έντονη ανησυχία του παιδιού για τον νέο ιό.
Μιλάμε στο παιδί μας για την σωστή χρήση μάσκας. Μέσω παιχνιδιού ή βίντεο, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, βεβαιωνόμαστε πως το παιδί έχει κατανοήσει πως να εφαρμόζει τη μάσκα. Διαλέγοντας μάσκες που επιθυμεί το παιδί είναι πιο πιθανό να συμφιλιωθεί μαζί της και να την προσέχει. Επίσης μαθαίνουμε στο παιδί να φροντίζει την προσωπική του υγιεινή και να χρησιμοποιεί μόνο τα δικά του πράγματα.
Κάνουμε σαφές στο παιδί πως οποιοδήποτε ζήτημα το απασχολήσει στο σχολείο, αν κάτι το προβληματίσει ή το μπερδέψει ή το κάνει να αισθανθεί άβολα το συζητάει με την δασκάλα/ο και με εμάς ώστε να βρούμε λύση. Στην ουσία, θέλουμε με κάθε τρόπο να νιώσει το παιδί ασφάλεια και εμπιστοσύνη και ότι στην πρωτόγνωρη αυτή κατάσταση είμαστε μαζί.
Είναι σημαντικό να κρατάμε κάποιες σταθερές στο πρόγραμμα του παιδιού. Για παράδειγμα, οφείλουμε να τηρούμε πρόγραμμα για το διάβασμα, τον ύπνο του αλλά και τις εξωσχολικές δραστηριότητες. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί νιώθει πως έχει μια δομημένη καθημερινότητα που δε μπορεί να την χαλάσει ο ιός. Επίσης, το βοηθάει να αποδίδει καλύτερα όταν γνωρίζει την ροή του προγράμματος του.
Τέλος, δεν ξεχνάμε να επικεντρωνόμαστε στα θετικά της κάθε κατάστασης. Για παράδειγμα ενώ συζητάμε με το παιδί για την επιστροφή στο σχολείο και τα μέτρα προστασίας, βάζουμε στην συζήτηση και τα θετικά, όπως ότι παρόλο που θα χρειαστεί να αλλάξει κάποιες συνήθειες και συμπεριφορές, δεν θα χάσεις τα ευχάριστα στοιχεία όπως ότι θα δει ξανά τους φίλους/ες του, την δασκάλα/ο, ή θα κάνει νέες παρέες, θα μάθει καινούργια πράγματα κλπ.
Όπως σε κάθε νέα αλλαγή έτσι και τώρα, να θυμόμαστε πως όλοι χρειαζόμαστε λίγο χρόνο μέχρι να προσαρμοστούμε σε νέα δεδομένα, πόσο μάλλον όταν μιλάμε για μικρά παιδιά. Να είμαστε υπομονετικοί και υποστηρικτικοί στο νέο αυτό ξεκίνημα, και το πιο σημαντικό να είμαστε δίπλα στα παιδιά!
0 Σχόλια