Κίνητρα: Πως δημιουργούμε κίνητρα στα παιδιά;
« Υπάρχουν τρία σημαντικά πράγματα που πρέπει να θυμάστε για την εκπαίδευση. Το πρώτο είναι το κίνητρο, το δεύτερο είναι το κίνητρο και το τρίτο είναι το κίνητρο » - Terrell Bell, Γραμματέας Εκπαίδευσης των Ηνωμένων Πολιτειών
Όλοι μας, παιδιά και ενήλικες, προκειμένου να αποδώσουμε καλύτερα σε οτιδήποτε κάνουμε, χρειαζόμαστε κίνητρο. Κίνητρο λοιπόν θεωρείται καθετί που ωθεί, παρακινεί, παροτρύνει, ένα άτομο σε δράση. Τα κίνητρα χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες, σε εσωτερικά και εξωτερικά. Ως εσωτερικά θεωρούνται τα κίνητρα που πηγάζουν από ορμές, ένστικτα, επιθυμίες, ακόμη και συναισθήματα του ατόμου. Από την άλλη μεριά, εξωτερικά θεωρούνται τα κίνητρα που ωθούνται από επιβραβεύσεις, αμοιβές, θέλγητρα ή φόβους. Τα κίνητρα είναι οι παράγοντες εκείνοι που μας βοηθούν να επιλέξουμε τον δρόμο που θεωρούμε καταλληλότερο.
Τα κίνητρα που ενυπάρχουν σε ένα άτομο μπορεί να έχουν κληρονομική βάση, όπως είναι τα ένστικτα, ή να δημιουργούνται στην πορεία της ζωής του με βάση τις καταστάσεις που βιώνει και τις επιδράσεις του περιβάλλοντός του. Βασικό είναι ότι τα κίνητρα είναι ιδιαίτερα ευμετάβλητα, οπότε μεταβάλλονται με την πάροδο του χρόνου και τα ερεθίσματα που λαμβάνει κάποιος.
Πώς μπορώ να καλλιεργήσω κίνητρα στο παιδί μου;
Θέτουμε από κοινού ρεαλιστικούς στόχους. Θέτουμε στόχους μαζί με τα παιδιά μας σχετικά με μια δραστηριότητα. Οι στόχοι που θέτουμε πρέπει να είναι ρεαλιστικοί και σχετικά εύκολα πραγματοποιήσιμοι από τα παιδιά. Έτσι, αυξάνουμε τις πιθανότητες επιτυχίας τους και κατ’ επέκταση ενισχύουμε την αυτοπεποίθησή τους! Η επιτυχία συνοδεύεται συνήθως από ευχάριστα συναισθήματα και αυτά μπορούν να λειτουργήσουν ως κίνητρο για οποιαδήποτε δραστηριότητα.
Επιμείνετε στις επιτυχίες. Πολλές φορές στην προσπάθεια τους να κάνουν κάτι τα παιδιά ίσως αποτύχουν. Στηρίξτε τα, επιμένοντας σε όσα μέχρι τώρα έχουν καταφέρει δίνοντας τους λόγους για να συνεχίσουν να προσπαθούν! Η πίστη σας στις δυνάμεις τους θα τα μάθει να επιμένουν.
Δείξτε ενδιαφέρον. Σημασία δεν έχει τι θα θέλατε εσείς να κάνουν τα παιδιά, αλλά τι πραγματικά τα ευχαριστεί να κάνουν. Συζητήστε λοιπόν μαζί τους τι πραγματικά τα ευχαριστεί και δείξτε ενδιαφέρον για τις κλίσεις τους.
Γίνετε πρότυπο. Είστε το μόνιμο και διαρκές πρότυπο του παιδιού σας και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάτε. Αν θέλετε να υιοθετήσει μια συνήθεια υποδείξτε του να το κάνει έμμεσα, εφαρμόζοντας την εσείς. Τα παιδιά συνηθίζουν να μιμούνται και να κάνουν ότι οι γονείς τους, έτσι νιώθουν ασφαλή ότι κάνουν το σωστό.
Πείτε τους μπράβο! Όλοι μας, ενήλικες και παιδιά, έχουμε την ανάγκη οι άνθρωποί μας να αναγνωρίζουν τις επιτυχίες μας. Επιβραβεύστε λοιπόν τα παιδιά σας όταν καταφέρνουν κάτι σημαντικό γι’ αυτά, αναγνωρίστε την πρόοδό τους και γεμίστε τα ευχάριστα συναισθήματα. Τα παιδιά είναι πολύ πιθανόν να υιοθετήσουν μια θετική συμπεριφορά όταν ξέρουν πως θα ενισχυθεί.
Συμπερασματικά, τα κίνητρα αποτελούν κινητήριο δύναμη για δράση σε παιδιά και ενήλικες και αποτελούν συστατικό στοιχείο της συμπεριφοράς και των επιλογών ενός ατόμου στην πορεία της ζωής του. Σημασία έχει να εστιάζουμε στις δυνατότητες του παιδιού μας και τη θετική αυτοεικόνα του. Γιατί τα κίνητρα είναι η σπίθα, η δύναμη που μας ωθεί να ασχοληθούμε με μια δραστηριότητα, ενώ η αυτοεκτίμηση αυτό που μας βοηθά να τα εντοπίζουμε και να τα καλλιεργούμε.
Βιβλιογραφία
• M. A. Hogg & G.M. Vaughan, Social Psychology, Gutenberg
• William Lee Heward (2009), Exceptional Children, An Introduction to Special Education
0 Σχόλια