Χαρισματικά παιδιά: Χαρακτηριστικά και συμβουλές για γονείς
Ο όρος «χαρισματικότητα» αποδίδεται σε εκείνα τα παιδιά τα οποία επιδεικνύουν ιδιαίτερα υψηλές ικανότητες μάθησης. Με άλλα λόγια, χαρισματικό παιδί είναι αυτό που παρουσιάζει υψηλές επιδόσεις σε συναισθητικό και γνωστικό τομέα. Πώς καταλαβαίνουμε όμως πότε ένα παιδί είναι πράγματι χαρισματικό;
Χαρακτηριστικά Χαρισματικών Παιδιών
Χαρισματικά και ιδιαίτερα χαρισματικά παιδιά εντοπίζονται και στα δύο φύλα, σε όλες τις γλωσσικές και πολιτισμικές ομάδες και φυσικά στις ομάδες ατόμων με αναπηρίες. Τα χαρισματικά παιδιά παρουσιάζουν τα εξής χαρακτηριστικά:
Μαθαίνουν γρήγορα και είναι ικανά να συγκρατούν διάφορες πληροφορίες.
Έμφυτη διανοητική περιέργεια. Προβληματίζονται συχνά και κάνουν διαρκώς ερωτήσεις για οτιδήποτε, για τα φυσικά φαινόμενα, για μηχανήματα, για βιβλία και ό,τι άλλο τους κινεί το ενδιαφέρον.
Ανεπτυγμένη κριτική σκέψη. Ασκούν κριτική για διάφορα ζητήματα, είναι συνήθως ετοιμόλογα και σε κάποιες περιπτώσεις εμφανίζουν εξαιρετικά καλή αίσθηση του χιούμορ.
Υψηλή ενσυναίσθηση. Αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα ώριμα κάποιες καταστάσεις με αυξημένη την αίσθηση δικαίου.
Είναι ακριβή με τάσεις τελειομανίας.
Δημιουργικότητα. Έχουν πολλές και πρωτότυπες ιδέες και συχνά καταπιάνονται με σύνθετες και ασυνήθιστες δραστηριότητες.
Τι πρέπει να κάνω ως γονιός;
Ως γονείς των χαρισματικών παιδιών χρειάζεται να δείχνετε πρωτίστως αποδοχή, κατανόηση, ευαισθησία και ευελιξία. Η διατήρηση μιας ισορροπημένης αντιμετώπισης απέναντι στις ανεπτυγμένες ικανότητες του παιδιού σας αποτελεί ίσως και την μεγαλύτερη πρόκληση. Η υγιής εξέλιξη των παιδιών αυτών συνδέεται στενά με την δική σας διαχείριση καθώς πολλά απ’ τα προτερήματα που εμφανίζουν τα παιδιά, όπως η αυξημένη κριτική σκέψη μπορεί να οδηγήσει σε διάφορα εμπόδια το παιδί αν υπερεκτιμηθεί από εσάς. Επιπλέον, είναι σημαντικό να δίνετε έμφαση και στις συναισθηματικές ανάγκες του παιδιού σας, οι οποίες παραμένουν ίδιες με αυτές των υπόλοιπων παιδιών της ηλικίας του.
Πως εντοπίζουμε ένα χαρισματικό παιδί ;
Προκειμένου να εντοπιστεί ένα χαρισματικό παιδί, σημαντική θεωρείται η πολυπαραγοντική αξιολόγηση, δηλαδή η αξιοποίηση στοιχείων από διαφορετικές πηγές, όπως:
Τεστ νοημοσύνης
Τεστ επίδοσης
Αναφορές του εκπαιδευτικού σχετικά με την συμπεριφορά και την επίδοση του παιδιού
Παρατήρηση από τους γονείς αναφορικά με τα ενδιαφέροντα του παιδιού, την συμπεριφορά του, τις δραστηριότητες που επιλέγει
Σχέσεις με άλλα συνομήλικα του παιδιά
Στο σημείο αυτό πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι τα χαρισματικά παιδιά είναι λάθος να αντιμετωπίζονται ως παιδιά θαύματα, γεμάτα μόνο με προτερήματα. Τα χαρισματικά παιδιά παραμένουν παιδιά με ανάγκες όπως η τρυφερότητα, η προστασία, η αγάπη και οι εξηγήσεις και ακριβώς έτσι πρέπει να αντιμετωπίζονται όσο κι αν οι αυξημένες ικανότητες τους μας κάνουν να το ξεχνάμε αυτό.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
William Lee Heward, Παιδιά με ειδικές ανάγκες: Μια εισαγωγή στην Ειδική Εκπαίδευση, ι’ έκδοση, εκδόσεις ΤΟΠΟΣ
Βασιλακοπούλου Μιχαέλα, Εκπαίδευση Χαρισματικών Παιδιών
Καφίρη Ιουλία, Παράγοντες και χαρακτηριστικά χαρισματικότητας
0 Σχόλια